chiaa

God morgen, Norge! Idag tenkte jeg å komme med et supermat-tips til dere. Jeg synes nemlig disse bitte små frøene fortjener ekstra oppmerksomhet. Jeg snakker selvfølgelig om Chiafrø. Frøene har et høyt innhold av essensielle fettsyrer, proteiner, antioksidanter, omega 3, fiber, kalsium, vitaminer og mineraler med mer. Chiafrø smaker veldig lite (ingenting), og kan derfor tilsettes mange forskjellige retter uten at de vil påvirke smaken. Selv bruker jeg disse daglig i kosten.

Du har kanskje også hørt mye om den populære chia puddingen den siste tiden? Chiafrø absorberer opptil 12 ganger sin egen vekt når de legges bløt i væske. Frøene får da en geleaktig konsistens som gjør de velegnet til å lage for eksempel pudding. Alt du trenger til en slik pudding er 3 ss chiafrø, 2 dl melk/kokosmelk/mandelmelk og eventuelt litt søtning for å få litt smak på det. Jeg bruker gjerne en skje med honning. Rør godt om og la det stå i kjøleskapet over natten. Topp med det du måtte ønske av bær og nøtter. Voila! Mange bruker også chiafrø som erstatning for egg som bindemiddel under baking. Slik gjør du det: Finmal en spiseskje chiafrø, og tilsett tre spiseskjeer vann per egg. 

«En spiseskje med chia er like næringsrikt som en smoothie laget av laks, spinat og veksthormoner» skriver Christopher McDougall i bestselgeren «født til å løpe». Disse frøene får du kjøpt i helsekosten, men jeg har også sett at de selger de i utvalgte matbutikker.

Q: Har du prøvd chiafrø? Kanskje du vil gi det en sjanse?