heels

Valg av sko – Gode sko er virkelig alfa og omega! Prøv skoen og tenk deg om to ganger før du drar fram bankkortet. Finn et par hvor tyngdekraften føles naturlig, og som gjør at du føler deg trygg. En sko med platå, er alltid en sikker vinner, siden de gir deg bedre støtte og er mye enklere å gå i enn de med helt flat såle. Du kommer også opp i høyden uten å nødvendigvis flytte all vekt over tærne.

Trening – Er absolutt nødvendig og noe som må til! Men du trenger nødvendigvis ikke øve på å gå i høyhælede sko med høye hæler på. Tren balansen barfot, så vil det ha effekt også for den tiden du skal gå med skoene. Ellers kan du trene opp tærne med enkle øvelser som å plukke opp klinkekuler fra bakken, og balanseøvelser for anklene for å styrke gangen. Noe som også er veldig viktig, er at du alltid bøyer og tøyer føttene godt både før og etter bruk av høye hæler. Tenk på dette neste gang!

Holdning – Holdningen din er utrolig viktig når du skal gå i høye hæler. Det gjelder å holde hodet og haken opp, trekke skuldrene tilbake, stramme magen og ha en lett bøy i knærne. Minn deg selv på dette når du er ute å går. Det er også viktig å gå rett, og unngå den såkalte «andegangen» med skoene vridd utover. Løft benene med hjelp fra magemusklene dine, og ha hovedvekten på tåballen.

Andre tips – Ta ikke på deg de høye hælene før du drar hjemmefra. Putt skoene i veska og ha dem på deg bare på festen. Da begrenser du tiden du går på høye hæler. Spark av deg skoene ved enhver anledning, under bordet ved middagen for eksempel. Knekken i foten er til stede også når du sitter, og tvinger foten i unaturlig stilling. Bruk heller aldri de samme høye hælene to dager på rad.

Lykke til ♥