Kvinnemagasinet FemelleVåre bloggereBlogge hos oss?Ukens konkurranseFå nyhetsskriv


Arkiv for mai 2017

1. Kaffe reduserer risikoen for sykdommer som parkinson og demens – En finsk-svensk undersøkelse publisert i Journal of Alzeimer´s Disease viser at kaffedrikking reduserer risikoen for demens. Kaffe hindrer nemlig at det blir mindre av hormonet dopamin i hjernen. Parkinson kjennetegnes nettopp ved tap av dopaminproduserende celler.

2. Kaffe minsker risikoen for blant annet tarmkreft, brystkreft, leverkreft og hudkreft – En svensk undersøkelse viser at du med fire kopper kaffe hver dag, senker risikoen for tarmkreft. Det blir antatt at det skyldes at maten går raskere gjennom systemet, og at det får kroppen til å skille ut mindre gallesyre. Den svenske forskeren Helena Jernström har funnet ut at kaffe senker risikoen for brystkreft fordi koffein hemmer celleveksten i brystet. En japansk undersøkelse viser at en enkel kopp kaffe senker risikoen for leverkreft. Flere undersøkelser viser dessuten også at kaffe beskytter leveren mot skader forårsaket av høyt alkoholforbruk. Forskere har funnet ut at koffein kan hjelpe kroppen å drepe skadde hudceller. Dersom du blir kvitt disse cellene får de ikke muligheten til å vokse og bli til kreft/hudkreft.

3. Kaffe kvikker deg opp – Koffeinet i kaffen stimulerer sentralnervesystemet og bedrer korttidshukommelsen, oppmerksomheten og hjernens evne til å bearbeide informasjon. Dette skjer ved at koffeinet binder seg til reseptorer i hjernen som får nivået av signalstoffene dopamin og serotonin til å stige. Det påvirker belønningssystemet i hjernen, får deg i godt humør og kvikker deg opp. Undersøkelser ved universitetet i Barcelona viser at virkningen varer i opptil 5 timer.

4. Kaffe er proppet med næringsstoffer – Kaffe er den største kilden til antioksidanter i det vestlige kostholdet. Det er faktisk en større kilde til antioksidanter enn frukt og grønnsaker til sammen. Det er litt morsomt å tenke på! En enkel kopp kaffe inneholder: 6% av anbefalt daglig inntak av vitamin B5, 11% av vitamin B2, 2% av B1 og 3% av kalium og mangan.

5. Kaffe reduserer risikoen for diabetes type 2 – Forskere vet ikke nøyaktig hvilke stoffer som skal ha æren for den positive virkningen, men det antas at det skyldes alle antioksidantene eller innholdet av magnesium. En undersøkelse ved Harvard school of public health viser at kvinner som drikker seks kopper hver dag, har rundt 40 prosent lavere risiko for å utvikle diabetes. En svensk undersøkelse foretatt på 8000 personer viser at kvinnelige storforbrukere av kaffe har hele 75 prosent lavere risiko for å få diabetes type 2. Hver eneste kopp vil derfor hjelpe deg å senke risikoen for å utvikle sykdommen.

6. Kaffe forbrenner fett og gjør treningen mer effektiv – Koffein øker både stoffskiftet og forbrenningen av fettsyrer gjennom sin stimulerende effekt på sentralnervesystemet. Det er en god grunn til at til at du finner koffein i stort sett alt som er av fettforbrennende kosttilskudd. Koffein vil også kunne øke prestasjonsevnen, gjennom flere mekanismer, inkludert økt mobilisering av fettsyrer fra fettcellene. I to oversiksstudier så forskerene at koffein økte prestasjonen under trening i snitt med hele 11 til 12 prosent.

7. Kaffe reduserer risikoen for slag og hjertesykdommer – Blodtrykk og puls stiger når du drikker kaffe, men det er selvfølgelig helt ufarlig, for trykket faller igjen etter et par timer. En norsk undersøkelse foretatt ved Universitetet i Oslo der over 23 000 sykepleiere deltok, viste at 1–3 kopper kaffe om dagen faktisk reduserer faren for å dø av hjerte-karsykdom med 24 prosent. Det støttes av flere amerikanske undersøkelser, som også viser at mennesker som drikker kaffe jevnlig, har lavere risiko for å få hjerteproblemer.

8. Kaffe inneholder lite kalorier – En svart kaffe inneholder veldig lite kalorier. En standard kopp kaffe inneholder kun to kalorier. Kan derfor drikkes med god samvittighet!

9. Kaffe minsker risikoen for depresjon – Forskere ved Harvard university har gjennomført en studie der de fant ut at kaffe har en stor innvirkning på humøret til kvinner, og at kvinner som drikker fire kopper svart kaffe om dagen har én femtedel mindre sjanse for å utvikle depresjon. Forskingsleder dr. Michel Lucas fra Harvard school of public health i Boston, mener at resultatene fra en undersøkelse viser at kaffe har en lignende effekt som antidepressive medikamenter, ved at det stopper produksjoner av hormoner som serotonin. I følge Michel Lucas øker det også følelser av positivitet og velvære, samt gir oss mer energi over lengre perioder.

10. Kaffelukt beskytter deg mot stress – Det er vell ikke bare jeg som elsker lukten av kaffe om morgenen? En forskning viser at aromaen i kaffebønnene forandrer seg til proteiner i hjernen. I en studie fra 2008, som ble publisert i Journal Agricultural and food chemistry, beskyttet lukten av kaffe nervecellene fra stress for folk som hadde sovet lite.

Annonse

Her om dagen mottok jeg min andre happybox. Spring edition!

NVEY forte hydrating gommage exfoliant // OPI infinite shine – shhits top secret // Skintechnologies: white tannbleking

Skintechnologies crystal // Skintechnologies cuticle oil

Happybox fungerer slik at du mottar en pakke i posten 4 ganger årlig med produkter som har en ordinær pris på minimum 1500 kr. Mens du bare betaler 498 kr per boks. Du vil alltid motta minimum 5 produkter i pakken, men ofte flere. Du vil alltid kun motta fullverdige produkter.

Estelle & thild: sweet vanilla blossom // Palmolive: camellia oil & almond showercream

Uslu airlines; oslo fornebu lipstick main line

Du kan lese mer om og eller bestille din første happybox HER.