Hvor mye vann trenger man i løpet av en dag? Det beregnes at en person trenger 30 milliliter vann per kilo kroppsvekt. For å finne ut hvor mye vann du burde drikke, kan du gange kroppsvekten din med 0,03. Veier du for eksempel 60 kilo, er det 1,8 liter vann du trenger. Husk at du også får i deg vann fra maten du spiser, og det betyr at du kan trekke fra litt for hver måltid du spiser.

Hvilke matvarer inneholder mye vann? Agurk, kinakål, bønnespirer, squash, salatblader, selleri, tomat, rabarbara, rosa grapefrukt, vannmelon, jordbær, pommelo, fersken, papaya, appelsin, eple, mango, gulrot, paprika, pære, kiwi, røde steinfrie druer, aubergine, brokkoli… and so on!

Finnes det flere alternativer til å drikke vann? Diverse te (Rooibus, ingefærte, fennikelte og kamillete – for å nevnte noen) Diverse supper (Blomkålsuppe av pulver, drikkebuljong, fiskesuppe og tomatsuppe av pulver). Ellers juice, melk, smudi, yoghurt osv. Alt dette inneholder mye vann!

Hvorfor er det så viktig å drikke vann? 

Hjernen – Hjernevevet ditt består av 85% vann – så hvis du ikke får i deg riktig mengde med vann, kan du oppleve hodepine, dårlig konsentrasjon og redusert korttidsminne. Du kan også svekke evnen til å regne og hastigheten i de psykomotoriske evnene. Dette skyldes rett og slett fordi dehydreringen medfører at energiproduksjonsnivået i hjernen din reduseres.

Blodet – Blodet ditt består av 95% vann. Vann transporterer viktige næringsstoffer til cellene i kroppen din og fjerner rester fra celler. Har du manko på vann i kroppen, vil ikke mekanismen som regulerer blodtrykket ditt fungere som det skal. Det kan derfor føre til økt blodtrykk.

Huden – Huden er kroppens aller største organ og består av 70% vann. Gjennom hudens fordamping, miljøet, oppvarming, klimaanlegg, lav fuktighet, såpe og andre rensemidler – taper vi en del vann. Dette kan ødelegge det ytterste hudlaget og dermed redusere evnen til å holde på fuktigheten. Drikker du for lite vann, vil huden føles tørr. Fuktighetskremer kan selvfølgelig hjelpe, men den aller beste løsningen er derimot å drikke et glass vann for å levere fuktighet fra innsiden.

Cellene – Hver eneste celle i kroppen din er avhengig av vann for å virke som de skal. En gjennomsnittsperson består av mellom 50 – 75 % vann, og hele to tredeler av dette finnes i cellene. Hvis kroppen ikke får nok vann, klarer ikke cellene å effektivt gjøre den jobben de skal. For eksempel å frakte næringsstoffer og fjerne avfall.

Knokler og bein – Knoklene dine består av omtrent 22% vann. Det er nemlig vannet som sikrer myke bevegelser i leddene. I enden av knoklene finnes det brusk som inneholder vann for å smøre leddene ved bevegelser. Har du riktig vannmengde i kroppen, glir og ruller leddflatene mykt mot hverandre. Mangler du derimot vann, ødelegges de myke lagene. Dette skader leddene og medfører smerte, som for eksempel leddgikt.

Hjertet – Hjerte består av 77% vann. Kliniske studier har vist at tilstrekkelig med vanntilførsel kan bedre hjertevirksomheten og minske faren for å utvikle hjertesykdommer.

Nyrene – Nyrene består av 80% vann. Nyrenes funksjon er å filtrere ut avfallsstoffer som er oppløselige i vann fra kroppen. Mangler kroppen din vann, blir heller ikke avfallsstoffene fjernet. Dette kan skade nyrene. Drikk også mye vann for å redusere faren for steindannelse i nyrene.

Leveren – Leveren består av 73% vann. Jobben til leveren er å omgjøre kroppens fett til energi som kan brukes. Men hvis leveren isteden tvinges til å hjelpe nyrene på grunn av utilstrekkelig vannforbruk, vil kroppen bygge opp ekstra fett, som ville ha blitt brent ved riktig vanninntak.

Lunger – Lungene består av 80% vann. Og du trenger vann for å kunne puste. En gjennomsnittsperson taper mellom en halv til en liter vann per dag bare ved å puste. For å innta oksygen og eliminere kulldioksid, må lungene bli fuktet med vann. Ved mangel på vann, kan det være vanskelig/vanskeligere å få pustet.

Visste du forresten at når du er tørst, så er kroppen allerede dehydrert med 0,8 % – 2 % av kroppsvekten? Det er lurt å ha en liten oversikt og passe på at man drikker FØR man blir tørst!

Cheers!